Tiedote Vantaan kouluampumiseen liittyen

Kuvassa on teksti Leppävirta tiedottaa

Vantaalla tiistaina tapahtunut kouluampuminen järkyttää. Uutiset ja sosiaalisen median julkaisut voivat aiheuttaa pelkoa ja ahdistusta erityisesti lapsille ja nuorille. On tärkeää, että aikuiset vahvistavat turvallisuuden ja huolenpidon ilmapiiriä. On tärkeää olla läsnä lasten ja nuorten kanssa, kuunnella heidän huoliaan ja esiin nostamiaan kysymyksiä.

Koulujen päiväohjelmaan varataan aikaa, mikäli oppilaat haluavat keskustella asiasta. Myös kotona on hyvä keskustella tapahtumasta lasten kanssa. Asiallinen ja oikea tieto rauhoittaa ja tukee niin lapsia, nuoria kuin aikuisiakin. Koulut ovat tiedottaneet asiasta Wilman kautta oppilaiden huoltajia.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto antaa vinkkejä siitä, miten järkyttävistä uutisista on hyvä keskustella kotona ottaen huomioon lapsen ikä. Lue MLL:n ohjeet tästä

Jos koululaisilla ja opiskelijoilla on tapahtuneeseen liittyvää keskustelutarvetta tai ahdistaa, voi olla yhteydessä koulukuraattoriin tai terveydenhoitajaan.

Myös sosiaali- ja kriisipäivystyksestä voi saada apua https://pshyvinvointialue.fi/sosiaali-ja-kriisipaivystys .

SPR:n sivulta löydät  ohjeen voimakkaan tunnereaktion käsittelemiseksi läheisen kanssa.